Surah Muhammad ayat 7 :
"Wahai orang- orang yg beriman,
jika kamu menolong Allah, nescaya Dia akan
menolong kamu dan meneguhkan kedudukanmu."

Saturday, April 2, 2011

TERPEDAYA JUGA AKHIRNYA.....

30/3/2011

Setelah dua malam ‘sleeping on it’, saya merasakan
perlu menceritakan tentang apa yg baru saja berlaku
pada diri saya yg akhirnya terpedaya juga dgn what
is call ’the perfect crime’, sbg pengajaran dan
sempadan agar tidak berlaku pada anda...

Walaupun ada perasaan malu kerana terpedaya
juga saya akhirnya dlm pada nak berhati2 supaya
tidak terpedaya, maka saya akur dgn ketentuan
Allah ini, mungkin ada hikmahNya…
Allahua’lam…the cost…? Rm7,600….namun malu
saya pada Allah melebihi segalanya…
mungkin ada yg berkata, byk nya duit saya..…
sebenarnya tu duit simpanan utk maintain
kereta kancil yg saya beli third hand utk anak saya,
utk dia mudah berulang alik ke uia masa short sem
yg lepas…lepas tu byk le kegunaan kereta kancil tu,
utk dia gi progrem….tahun tiga nanti baru boleh
bawa kereta masuk uia…saya pun ada tumpang
sekaki….mungkin duit tu bukan rezeki saya……
Allahua’lam…..

28/3/2011 baru2 ini, pada lebih kurang 11am, saya
keluar dari bank sentulraya boulevard, sentul,
setelah melaksanakan amanah mengbank in wang2
yg telah di amanahkan…
Di approach oleh dua org ‘badut’, that’s what I named
them ‘cos they did their part very well indeed in
convincing me with all their ‘classics’…

Bukannya tak sedar semua ni mungkin satu penipuan
saja, tapi agaknya ‘curiousity did kill the cat’…..tak tau
le cmne boleh tetiba jadi berani nak tahu cmne modus
operandi org2 yg buat org terpedaya ni….

Saya di minta buka one of the sealed card…kata aina,
one of the badut’s name, “buka je mkck, kalau dpt
‘thank you jgn le marah ye’, kami buat kerja je, tapi
itupun ramai yg tak nak atau yg marah bila dpt
thank you…sambil dia tunjuk kad2 bertulis thank
you di tgn nya…
Kami dpt komisyen rm2 dgn satu kad yg di buka…
memang cakap baik dan sopan, memang meyakinkan
yg mereka ni jujur dlm membuat kerja….saya kata
buka je le semua then gi claim komisyen tu…dia kata
apa “eh itu tak amanah mkck, lagi pun dlm byk2 kad
ni kami di beritahu, ada yg special gift, yg tu kene
bawa org yg dpt tu ke pejabat urusan di kepong…saya
nak cepat sebenarnya, so just layan je le kerenah
mereka, ambil je le satu kad dan buka, then beri pada
mereka sambil berkata “thank you je tu”…. Mereka pun
kata “jgn marah ye mkck sbb tak dpt voucher”…tetiba
aina tengok sekali lagi kad dan kata “eh kad ni lain lah
mkck, ada tulis special gift ni….eee seronoknya kami
akan dpt byk lagi komisyen…

Jom le mkck kita gi pejabat urusannya, tuntut hadiah,
voucher rm1000 boleh tukar wang tunai mkck…eeee
seronoknya….badut joseph pun mengiakan dan nampak
sgt seronok dan teruja….bukan senang nak dpt kad
special gift ni mkck, eeee mkck beruntungnya, kami
tumpang rezeki mkck ye….pls le mkck jom le…kami
tunjuk jalan, dkt je mkck dlm 10 minit je……badut
yg ni rupanya lelaki ‘lembut’ nampaknya…..

Saya teringat pula nak tanya, kamu ni dari syarikat
mana...? aina jwb, aisey lupa nak beritahu mkck, maaf
ye mkck....kami kerja dgn syarikat pioneer alliance,
agent pasaraya giant, buat promosi utk pasaraya
mereka... syarikat2 ni kan mkck kene byr cukai byk
tiap tahun, jadi utk mengurangkan byrn cukai
mereka buat le promosi ni, mcm pulangkan balik wang
pada pelangganlah kiranya, mkck fhm ke?....tentulah
saya fhm sbb memang tahu le benda tu, dulu ada
belajar....so tak le dwell panjang dlm bab tu....tapi
dia terus menerangkannya...
jadi, drpd bayar cukai, baik buat promosi ni yg akan
menguntungkan syarikat juga, betul tak
mkck...? saya angguk je le....


saya pun kata mkck nak ajar ngaji ni 2.30, nanti lambat….
aina kata, ala sekejab je mkck, bukannya lama...kita
tunjuk kad ni, nanti manager tu akan tanya mkck kami
ni tipu tak, nanti mkck jwb le ye, kami tak tipu kan
mkck kan?....begitulah very convincing lakonan
mereka….dek kesian kat badut2 ni saya pun ikut lah
mereka gi pejabat urusannya….dgn harapan urusannya
sekejab je le….

Sampai di sana (pioneer alliance, 14/2C, jln metro
prima 2, tmn metro prima, kepong), di tkt 2, ada seorg
sedang menunggu sambil mengadap komputer....tapi
ada tokong kat corner ruang tu....tahu le, syarikat cina le tu...

Aina kata, ni boss kami mkck…sambil dia bagi kad yg
menang special gift pada bossnya…
Ni ha mkck yg menang tu, kami tak tipu tau, kan mkck
kan...? saya agguk je le, assuring him...
Kemudian mereka bawa saya masuk satu bilik utk beri
keterangan lanjut dan menanti boss buat contact yg
sepatutnya dan to identify hadiah special gift apa yg di menangi...

Tak lama lepas tu boss masuk beritahu sebenarnya
mkck bukan menang special gift yg biasa,
tp one of hadiah utama, then dia tunjukkan senarai
hadiah utama dlm fail ....yg saya tengok ada le kereta,
melancong keluar negara, pakej umrah, jade mattresses
dan dua hadiah wang tunai, rm20,000 dan rm24,000....
yg badut dua org tu tak habis2 dok cite rasa seronok dan
dan bertuahnya mereka dpt tumpang rezeki saya....

Then boss keluar lagi dan masuk semula dgn chip yg
original, katanya,kepada kad special gift tadi, minta
saya simpan elok2, jgn hilangkan, sbb jap lagi nak kene
tengok guna alat tertentu nak pastikan saya menang
hadiah yg mana....(mereka guna alat 3D)...

Saya tetap ada menyuarakan bimbang kene tipu....tapi
mereka beria2 kata kami takkanlah nak tipu mkck...aina
siap bagi ic dia suruh saya simpan sbg tanda dia tak
tipu...dia juga kata pemenang yg sebelum ni pun mcm
tu lah jugak, kata bimbang kene tipu, tapi bila hadiah
dah ada depan mata...baru percaya...masa ni saya dah
agak keletihan...dok fikir juga nak talipon sape ni...
suami outstation...so cuba talipon anak lelaki saya...
dua kali, tak berjawab...
So kene urus sendiri lah nampaknya...walaupun mereka
tak guna paksaan atau kekerasan... tapi mereka pandai
memainkan emosi kita, jap rasa tak percaya, jap rasa
mcm betul pulak...
Bijak...bijak....

Then dia keluarkan dokumen mengatakan mereka yg
menang hadiah utama kene bayar Rm7,600, cukai yg
di kenekan terhadap brgn tersebut....jadi cukai tu
pemenang le sendirikene bayar....yg badut dua org tu
dok meyakinkan saya takpe mkck kalau menang wang
tunai diaorg tolak cukai tu dan mkck dpt selebihnya...
kalau menang kereta, nanti mkck boleh jualkan dan
akan dpt lebih lagi dari cukai yg di bayar kan mkck
kan...bertalu-talulah mereka cuba mempengaruhi....
then saya kata kalau menang jade mattresses ni nak
buat apa, mkck tak perlukannya sedang rm7,600
dah lesap....diaorg kata jangan bimbang mkck
kami boleh tolong jualkan dan mkck akan dpt blk
duit tu malah lebih lagi.....aduh letih saya dibuatnya....
kata2 mereka di tuturkan dgn cukup sopan....itulah
kelemahan saya bila org bersopan saya boleh kalah dgnnya....

Sekarang ni menunggulah saya sampai hari isnin
depan to confirm whether this is a real scam.....saya
ada sms pada aina beritahu tak jadi jual, nak ambil
blk jade mattresses tu, nak jual sendiri ajelah,
bimbang kalau ini satu scam maka dgn jade
mattresses lesap....baru jap tadi dia talipon beritahu
ada buyer nak dtg hari isnin....mkck jgn risau le...
kami akan tolong jualkannya...is she buying time...?
Allahua’lam....
saya pun tak tahu nak minta tolong pada siapa....
sebelum ni ada talipon giant kepong, mereka
kata takde buat promosi sebegini... ada ke patut
pegawai giant (syed Hassan) tu kata, nanti hari
isnin beritahu saya ye resultnya.....ada juga
talipon balai polis kepong....pun not very helpful,
mcm menyalahkan kita lah pulak...Cuma ada kata
nak buat laporan polis pun boleh....tapi
mcm half-hearted je....so rasanya mcm i’m alone after all.....

So redha aje le….duit tu mcm bukan rezeki saya
agaknya….apa-apa pun hanya Allah yg
tahu hikmah kejadian ini ke atas diri saya …..


saya rasa tertipu tu bila mereka berjaya buat saya sain
dokumen mengatakan bila dah terima
hadiah baru beri yg rm7,600 tu......mereka minta
saya keluarkan duit dari bank sbb nak kene
ambil seriel number duit2 tersebut....dia pun tunjuklah
contoh sebagaimana di buat oleh pemenang yg terdahulu,
sebagai bukti mereka mampu bayar cukai tu sebelum
menerima hadiah....kalau tak mampu bayar cukai tak
layak dpt hadiah tu sbb itu salah satu syarat
layak terima hadiah utama.....memanglah kalau di
fikirkan kalau dpt hadiah banyak apalah
sgt rm7,600 tu.....namun semua tu bukan hak saya,
kalau org nak beri saya terimalah...
Boleh sumbang pada palestin.....tulah dah terlanjur
beri mereka duit tu utk di kira dan ambil
serial number konon, lepas tu dah tak nampak bayang
duitnya bila mereka beri hadiah yg di
menangi...begitu mudah sekali.....lepas tu saya hanya
menyalahkan diri sendiri aje kerana
mudah sgt terpedaya dgn lakonan classics mereka....
begitu lemah iman saya, baru tersedar....
Astaghfirullahal ’adzim.....

Anda boleh komen apa saja tapi siapa yg boleh
membantu...??
Adakah yg pernah experience seperti ini...??

pegawai giant kepong tu ada kata, org jual jade
mattressess ni berpindah randah....
(mcm mana dia tahu ye?)

SO BERHATI-HATI LAH.................

1 comment:

  1. Salam Pn Salha. Sy nk tnye psl kad peraduan ni. Boleh bg contact no x. Sy nk tnye lbh lnjut sbb td sy bru dpt kad tu. Please.

    ReplyDelete