Surah Muhammad ayat 7 :
"Wahai orang- orang yg beriman,
jika kamu menolong Allah, nescaya Dia akan
menolong kamu dan meneguhkan kedudukanmu."

Saturday, May 21, 2011

ISLAM BUKAN AGAMA PELAMPAU

Kita sering mendengar tuduhan musuh-musuh
Islam bahwa agama kita adalah agama pelampau.

Umat Islam Palestin yang bergabung dengan Hamas
dan ingin melepaskan diri dari cengkaman pen-
jajahan Israel juga disebut sebagai kelompok pelampau.

Orang-orang yang komited dengan agama pun sering
disebut pelampau.

Sebenarnya kita perlu meneliti dengan lebih mendalam
apakah yang dikatakan sikap pelampau itu dan layak
kah agama Islam yang sederhana dan penuh kasih
sayang itu dituduh sebagai pelampau?

Sikap pelampau adalah pemikiran atau sikap yang
cenderung berada di hujung, samada hujung kanan
ataupun hujung kiri.

Sikap pelampau boleh dibezakan dalam dua
kategori :

Pelampau kanan.
Pelampau kiri.

Dalam bahasa Arabnya, “sikap pelampau” sering
diterjemahkan dengan kata-kata “tatharruf”
yang makna secara bahasanya adalah “menuju
ke arah hujung.”.

Menuju ke hujung sesuatu bererti dibimbangi
akan keluar dari batasnya.

Dalam Al Quran ianya sering disebut sebagai
“melampaui batas” seperti dalam firman-
firman Allah berikut :

“Itulah hukum-hukum Allah, maka janganlah
kamu melanggarnya. Barangsiapa yang melanggar
hukum-hukum Allah mereka itulah orang-orang
yang zalim.” (QS Al Baqarah : 229)

“Dan barangsiapa yang mendurhakai Allah dan
RasulNya dan melanggar ketentuan-ketentuan
Nya, niscaya Allah memasukkannya ke dalam api
neraka sedang ia kekal di dalamnya; dan baginya
siksa yang menghinakan.” ( QS An Nisaa’ : 14)

Sikap melampau sama sekali tidak sama makna
nya dengan berpegang teguh pada agama dan
melaksanakan kewajibannya sesuai dengan
tuntunan dan aturan yang diberikan oleh Allah
swt.

Orang yang berpegang teguh pada ajaran agama
tidak boleh dikatakan sebagai pelampau.

Demikian juga orang yang melaksanakan sunnah
Rasulullah saw secara tetap seperti :

- Menunaikan solat di awal waktu.
- Berkahwin.
- Menyimpan janggut.
- Menutup aurat dengan berjilbab.
- Menggunakan siwak.
dan lain-lain di mana semua perilaku ini tidak
boleh dikatakan melampau.

Bahkan jika seseorang bersikap tegas untuk
dirinya sendiri sekalipun dalam melaksanakan
sesuatu yang dianggap wajib oleh dirinya,
seperti memakai ‘cador’ atau ‘burqa’ tidak boleh
dikatakan melampau selagi mana ia tidak
mewajibkan perkara tersebut kepada orang lain.

Ini sebagaimana yang disebut oleh Dr. Yusuf Al
Qardhawi dalam kitabnya “Dzahiratul Ghuluwwi
Fit Takfir” keluaran Maktabah Wahbah, Kaherah.

Sikap melampau ini muncul akibat pertentangan
kepentingan atau nilai antara dua kelompok atau
lebih, di mana setiap kelompok merasa paling
benar sedangkan orang lain dianggap salah.

Menurut kajian, ada empat perkara yang menyebab
kan munculnya sikap melampau iaitu:

PERTAMA :

Jurang perbezaan antara dua generasi yang muncul
dalam satu keluarga besar. Seorang anak merasa
berbeza jauh dengan ibu bapanya dalam banyak
aspek kehidupannya boleh melahirkan sikap
melampau dari si anak.

KEDUA :

Keretakan keluarga yang timbul akibat kesibukan
ibubapa sehingga tidak sempat mendidik anak-
anak, memerhatikan serta mengawasi semua
aktiviti mereka juga akan membentuk sikap
melampau kepada si anak, samada sikap
melampau ke kanan mahupun ke kiri.

KETIGA :

Tiadanya suri tauladan yang baik di sekolah di
mana para guru tidak lagi mendidik murid-murid
nya selain hanya mencampakkan ilmu ke dalam
otak dan tidak mengetahui permasaalahan yang
melingkari muridnya.

KEEMPAT :

Terdapat jurang yang ketara antara apa yang di
katakan atau diberitahu kepada para remaja
berbanding dengan realiti sebenar tanpa ada
usaha untuk menyingkap hakikat yang sebenar
nya melalui media massa. Ini ditambah pula
dengan adanya usaha-usaha untuk merosakkan
para remaja dengan menggunakan semboyan-
semboyan yang palsu dan kosong.

Sikap-sikap melampau ini sering muncul juga
akibat kurang faham seseorang terhadap ajaran
Islam yang penuh rahmat. Mereka tidak faham
bahwa Islam diturunkan untuk menebarkan
kasih sayang ke seluruh alam.

Rasulullah saw diutus ke dunia ini untuk
menebarkan rahmat ke seluruh alam semesta
sebagaimana yang dinyatakan oleh Allah swt :

“Tidaklah kami utus engkau (Muhammad) kecuali
menjadi rahmat bagi seluruh alam.” (QS Al Anbiyaa’ : 107)

Rahmat yang dipancarkan melalui ajaran-ajaran
Islam yang dibawanya ini tidak sahaja diperuntuk
kan kepada manusia semata-mata tetapi juga
meliputi seluruh makhluk ciptaan Allah.

Baginda saw pernah bersabda :

“Orang-orang yang menebarkan rahmat (kasih
sayang) akan dilimpahi rahmat oleh Allah.
Oleh sebab itu tebarkanlah kasih sayang kepada
semua yang di bumi ini supaya dianugerahi
kasih sayang oleh yang ada di langit.” (HR
Ahmad, Al Hakim, Abu Daud dan Tirmizi)

Untuk menepis tuduhan sikap melampau dari
Islam, kita perlu menampilkan inti ajaran
Islam dan menyusuri jejak perilaku Nabi,
para sahabat dan tabi'in serta para pengikut
nya yang benar-benar mengamalkan Islam
secara konsisten sepanjang sejarah.

Kalau kita menyusuri ajaran-ajaran Islam
secara utuh, banyak sekali ayat atau hadiths
Nabi yang secara tersurat atau tersirat
menyuruh kita untuk menebarkan rahmat
ke seluruh alam ini dan menjauhkan semua
bentuk sikap melampau.

Berikut adalah beberapa contoh :

PERTAMA : Kita disuruh menebarkan kasih
sayang antara sesama muslim :

“Seorang muslim adalah orang yang menjaga
keselamatan muslim lainnya dari kejahatan
tangan dan lisannya.”

“Tidaklah beriman seorang yang tetangganya
yang tidak aman dari kejahatannya.”.

“Tidaklah sempurna iman seseorang sehingga
ia mencintai saudaranya sebagaimana ia
mencintai dirinya sendiri.” (HR Ahmad
dalam kitab Musnad)

KEDUA : Kita diperintahkan untuk menebarkan
kasih sayang dan kebaikan kepada seluruh umat
manusia termasuk bukan Islam :

“Janganlah kebencianmu terhadap suatu kaum
mendorongmu untuk tidak berbuat adil.” (QS
Al Maidah : 8)

“Sesungguhnya Allah menyuruh untuk berbuat
adil dan berbuat baik.” (QS An Nahl : 90)

KETIGA : Kita dianjurkan untuk menebarkan
kasih sayang kepada binatang dan semua yang
ada di muka bumi ini.

Rasulullah saw menyatakan :

“Sesungguhnya Allah mencatat semua bentuk
kebaikan yang diberikan kepada sesuatu apa
pun. Oleh sebab itu bila menyembelih binatang
hendaklah menyembelihnya dengan baik-baik,
meringankan beban binatang sembelihannya
dan hendaklah mempertajam pisau yang akan
digunakan.” (HR Ahmad, Muslim dan Imam
yang Empat)

Islam adalah agama rahmah, penuh kasih sayang
dan jauh dari sikap berlebihan dan melampaui
batas.

Perkara ini boleh dilihat dari beberapa sudut :

Sifat kasih sayang dijadikan Islam sebagai salah
satu akhlak utama yang mesti dimiliki oleh setiap
umat Islam.
Islam melarang keras umatnya untuk bersikap
melampau, melakukan tindakan kekerasan
dan ta’asub buta.
Islam menyuruh kita untuk bertoleransi kepada
bukan Islam selagi mana mereka tidak menampak
kan permusuhan dan adu domba kepada kita.
Di samping itu, Islam dikenali sebagai agama yang :

- mudah.
- Sederhana.
- Penuh kasih sayang.
- Pemaaf.
- Jauh dari sikap pendendam.
- Tidak membenarkan prinsip “tujuan menghalal
kan segala cara”.

Islam menyuruh kita semua untuk sentiasa ber
lapang dada, berperasaan halus, berakhlak mulia
dan mahu mendengarkan pendapat orang lain.
Sikap dan perilaku melampau bertentangan dengan
ajaran Islam yang sederhana dan penuh kasih sayang.

Ada suatu fakta yang tidak dapat dibantah. Dalam
suatu negara yang penduduknya majoriti muslim,
kita dapati orang bukan Islam hidup aman dan
mendapat perlindungan yang sebaik-baiknya, ada
yang menjawat jawatan tinggi bahkan ada yang
boleh menjadi menteri dan sebagainya.

Tapi sebaliknya, bila umat Islam sebagai minoriti,
biasanya mereka akan tertindas dan dihadapi
dengan sikap diskriminasi. Perkara ini telah
terbukti di negara-negara yang majoriti penduduk
nya bukan Islam.

Benarlah firman Allah swt :

“Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan
senang kepadamu hingga kamu mengikuti
agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya
petunjuk Allah itulah petunjuk (yang benar).
Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti
kemahuan mereka setelah pengetahuan
datang kepadamu, maka Allah tidak lagi
menjadi pelindung dan penolong bagimu.”
(QS Al Baqarah :120)

Ya Allah, berilah kekuatan kepada kami untuk
kami realisasikan nikmat Islam sebagai rahmah
bukan sahaja kepada manusia tetapi juga
kepada seluruh makhluk yang wujud di alam
semesta ini. Jauhkanlah diri kami dari sikap
berlebihan dan melampau samada dalam
memahami ajaran Islam yang suci atau
perlaksanaan dan pengamalannya dalam
kehidupan kami serta jadikanlah kami umat
pertengahan yang menjadi saksi ke atas
seluruh manusia.

Ameen Ya Rabbal 'Alameen......

WAN AHMAD

No comments:

Post a Comment