Surah Muhammad ayat 7 :
"Wahai orang- orang yg beriman,
jika kamu menolong Allah, nescaya Dia akan
menolong kamu dan meneguhkan kedudukanmu."

Wednesday, June 1, 2011

POLITIK WILAYAH DA'WAH

Allah swt telah menurunkan risalah terakhir yang
merangkumi seluruh risalah nabi-nabi sebelumnya.

Risalah yang bersifat komprehensif dan saling
melengkapi. Risalah yang tidak ada satupun
dimensi kehidupan kecuali ia mengaturnya
secara sistematik baik secara global mahupun
secara spesifik.

Oleh kerana itu, Allah swt berfirman:

"Wahai orang-orang yang beriman, masuklah
kamu ke dalam Islam secara keseluruhannya,
dan janganlah kamu turut langkah-langkah
syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang
nyata bagimu." (QS Al-Baqarah : 208)

Dalam ayat lain, firman Allah swt :

"Dan kami Telah turunkan kepadamu Al Quran
dengan membawa kebenaran, membenarkan apa
yang sebelumnya, iaitu kitab-kitab (yang diturun-
kan sebelumnya) dan batu ujian terhadap kitab-
kitab yang lain itu; Maka putuskanlah perkara
mereka menurut apa yang Allah turunkan dan
janganlah kamu mengikuti hawa nafsu mereka
dengan meninggalkan kebenaran yang telah
datang kepadamu. Untuk tiap-tiap umat di
antara kamu, kami berikan aturan dan jalan
yang terang. Sekiranya Allah menghendaki,
niscaya kamu dijadikanNya satu umat (sahaja),
tetapi Allah hendak menguji kamu terhadap
pemberianNya kepadamu, Maka berlumba-lumba-
lah berbuat kebajikan. Hanya kepada Allah-lah
kembali kamu semuanya, lalu diberitahukanNya
kepadamu apa yang telah kamu perselisihkan itu."
(QS Al-Maidah : 48)

Risalah Islam ini sesungguhnya "Risalah Nabawiyah"
yang terakhir yang diturunkan sebagai "way of life"
(cara hidup) bagi seluruh manusia.
Oleh yang demikian, ia berbicara tentang seluruh
dimensi kehidupan manusia samada :

- Dimensi aqidah.
- Dimensi ibadah.
- Dimensi akhlak.

Begitu juga yang termasuk dalam tiga dimensi ini
adalah masalah :

- Ekonomi.
- Sosial budaya.
- Politik.
- Keamanan.

Dari sini fahamlah kita bahwa tidak boleh kita melaku-
kan pengasingan dalam ajaran Islam.

Tidak sepatutnya ada yang mengatakan : "Islam Yes,
Politik No".

Begitu juga tidak perlu lagi kita mengatakan : "Dakwah
Yes, Politik No".

Atau mungkin juga ada yang mengatakan : "Yang penting
adalah aqidah, yang lain tidak penting."

Seterusnya bagaimana kita boleh memiliki kefahaman
yang komprehensif ini dan memperjuangkannya
dalam kehidupan kita sehingga akhirnya lahirlah
pencerahan dan pembaikan dalam dunia ekonomi,
sosial budaya, politik dan keamanan yang memberi
kesan kepada kebaikan dan kemaslahatan umat.

PENDIDIKAN POLITIK

‘Tarbiyah siyasiah’ yang bermakna pendidikan atau
pembinaan politik adalah sangat perlu difahami
oleh setiap muslim kerana pemahaman politik yang
sebenarnya tidak sama dengan pemahaman selama
ini dalam ilmu politik secara umum, iaitu berpolitik
yang hanya dimaksudkan untuk memperolehi dan
mempertahankan kekuasaan.

Sepatutnya usaha-usaha untuk menceburi bidang
politik adalah dalam rangka :

- Untuk menegakkan nilai-nilai kebenaran Ilahiah.
- Memperjuangkan kepentingan masyarakat.
- Berusaha untuk menyelesaikan persoalan umat.
- Memimpin untuk memperbaiki sistem yang tidak
berpihak kepada nilai-nilai kebaikan dan kebenaran.

Berdasarkan kefahaman di atas, seluruh aktiviti yang
berkaitan dengan gerakan berparti dan berpolitik di
sebut dengan "Perjuangan Politik".

Dalam bahasa seorang pejuang Islam, Imam Hasan
Al-Banna, perjuangan ini dikategorikan sebagai
"Ishlahul Hukumah" (Pengislahan Pemerintahan).

Keberhasilan dan kejayaan berpolitik mestilah pula
mampu memberi kesan kepada dimensi kehidupan
yang lain seperti berikut :

Dunia pendidikan di mana akhirnya akan membawa
kepada peningkatan kecerdasan anak bangsa.

Dunia da'wah yang akan melahirkan generasi rabbani.

Dunia ekonomi di mana akhirnya akan membawa
kepada pemeliharaan aset-aset negara dan pendaya-
gunaan kepada masyarakat yang lebih luas.

Dunia sosial budaya yang mampu memelihara identiti
atau jati diri bangsa yang menumpukan kepada asas
spiritual dan akhlak mulia.

Kita biasa mendengar seruan dan anjuran kepada
umat Islam yang terlibat dalam dunia da'wah tetapi
mempunyai pemahaman yang sempit di mana dipisah
kan persoalan politik dengan alasan bahwa :

- Dunia politik adalah dunia penuh "jerat dan ranjau".
- Dunia yang sarat dengan kebohongan, ketidakjujuran,
khianat, umpatan dan adu domba.
- Dunia yang boleh mengubah yang halal menjadi haram
dan yang haram menjadi halal.
- Dunia yang menyetujui demokrasi yang merupakan
produk Barat.

Semua seruan tersebut mengarah kepada "Islam Yes,
Politik No" di mana ianya amat berlawanan dengan
usaha-usaha penda'wah yang sepatutnya mengajak
kembali manusia kepada Islam secara menyeluruh
atau komprehensif.

Jika ada sebahagian mereka yang tergelincir dan
terjerumus dalam permainan sistem yang negatif,
maka menjadi tugas umat Islam, organisasi umum
Islam atau organisasi politik Islam untuk menyiapkan
wasilah dan prasarana agar setiap mereka yang terjun
ke dunia politik :

- Tetap istiqamah dalam menjalankan amanah yang
dipikulkan kepadanya.
- Tetap menjaga integriti diri.

ANTARA DAKWAH DAN POLITIK

Apakah ada pertentangan antara dakwah dan politik?

Jawaban kepada pertanyaan ini akan dapat menyelesai-
kan kerisauan dan ketidaktentuan mereka-mereka yang
terlibat dalam kerja-kerja da'wah yang kemudiannya
juga bersangkutan dan berkaitan dengan dunia politik
bagi meraih kejayaan dalam perjuangan politik mereka.

Ayat-ayat di permulaan tadi serta pengertian Islam yang
didefinasikan oleh Imam Hasan Al-Banna di bawah ini
adalah dalil yang menunjukkan tentang titik pertemuan
antara kerja dakwah dan kerja politik dalam bingkai
keislaman.

Jadi, sebenarnya tidak ada pertentangan sama sekali
antara dunia Da'wah dengan dunia Politik.

Cuba kita renungkan kenyataan beliau :

"Islam adalah nidzam (peraturan) yang komprehensif
yang mengandungi seluruh dimensi kehidupan.
Ia adalah :

- Daulah dan tanah air.
- Pemerintahan dan umat.
- Akhlak dan kekuatan.
- Rahmat dan keadilan.
- Tsaqafah (wawasan) dan qanun (perundangan).
- Keilmuan dan pengadilan.
- Material dan kesejahteraan.
- Profesyen dan kekayaan.
- Jihad dan da'wah.
- Ketenteraan dan fikrah.
- Aqidah yang benar dan ibadah yang shahih ( benar)."

Da'wah yang bertujuan menyeru manusia untuk kembali
kepada nilai-nilai Islam secara komprehensif dapat
dilaksanakan oleh mereka-mereka yang komited walau
di manapun ia berada dan dalam apa profesyen sekalipun.

Apakah ia seorang guru, ahli ekonomi, pengusaha,
pendidik, teknokrat, penjawat awam, petani, jurutera,
buruh, ahli politik dan eksekutif (menteri) bahkan
seorang presiden atau perdana menteri sekalipun.

Jadi da'wah bukan suatu yang berlawanan dengan
dunia politik akan tetapi dunia politik merupakan
salah satu wilayah da'wah.

Semoga kita mendapat pencerahan dan kefahaman
bahwa betapa politik itu bukanlah sesuatu yang
hanya dimonopoli oleh mereka-mereka yang terlibat
secara sepenuh masa sahaja bahkan ianya menjadi
sebahagian dari wilayah di mana usaha-usaha da'wah
perlu dikembangkan sehingga ajaran Islam yang
komprehensif itu dapat direalisasikan oleh umat
Islam bagi menguatkan persatuan dan kesatuan
untuk menuju sebuah pemerintahan yang lebih baik
dan yang diredhai oleh Allah swt sebagaimana yang
dikehendaki oleh Allah swt dalam firmanNya
"Baldatun Thayyibatun wa Rabbun Ghafur"
(Negeri yang baik dan mendapat keampunan
Allah swt.)

Ya Allah, sesungguhnya Engkau telah menyempurna
kan agama ini merangkumi segenap cabang dan
bidang kehidupan manusia. Berilah kekuatan kepada
kami sehingga kami mampu mengubah wilayah
poltik menjadi suatu wilayah da'wah yang akan
memartabatkan syariatMu bagi memberi kebahagiaan
dan keamanan kepada manusia keseluruhannya.

Ameen Ya Rabbal 'Alameen.......

Wan Ahmad

No comments:

Post a Comment