Surah Muhammad ayat 7 :
"Wahai orang- orang yg beriman,
jika kamu menolong Allah, nescaya Dia akan
menolong kamu dan meneguhkan kedudukanmu."

Thursday, June 16, 2011

KARTUNIS UTUSAN - ROGOL DAN ZINA

Saya tidak pasti, apakah kartunis Utusan itu
hendak menghina Islam atau hendak menghina
pihak tertentu. Jika dia bertujuan menghina
Islam, dilakukan pula dalam keadaan yang
sedar akal fikirannya, maka dia terkeluar daripada Islam.

Namun, jika dia bertujuan mengkritik salah
faham sesetengah pihak mengenai perbezaan
hukum zina dan rogol, maka itu tidak merosak-
kan imannya, bahkan satu sumbangan membetul-
kan fahaman yang salah.

Adapun jika dia bertujuan membohongi fakta yang
dimaksudkan oleh seseorang, sehingga menimbul-
kan salah sangka, maka dia berdosa besar.

Persoalan yang timbul; apakah jika seseorang
wanita membuat aduan kepada mahkamah syariah
bahawa dia dirogol maka mahkamah syariat akan
menyatakan: awak mesti mendatangkan empat
orang saksi, jika tidak awak disebat 80 rotan?

Adakah di dunia ini empat orang saksi yang soleh
sanggup membiarkan seorang wanita dirogol di hadapan mereka?

ROGOL

Mungkin ada yang tidak faham sehingga menyama-
kan jenayah rogol dan zina. Zina adalah maksiat
peribadi yang Islam berusaha menutupnya. Sebab
itu diketatkan dengan empat orang saksi.

Adapun rogol adalah pencabulan terhadap individu
lain tanpa rela dan kejam, maka pembuktiannya
tidak seketat zina. Beza menuduh orang lain berzina
dengan mendakwa diri menjadi mangsa adalah soal maruah.

Menuduh orang lain berzina mempunyai unsur men-
jatuhkan maruah orang lain. Sementara mendakwa
diri menjadi mangsa rogol adalah mempertaruhkan
maruah diri sendiri.

Secara lojiknya, sukar dilakukan melainkan dalam
keadaan yang amat memaksa. Bagaimanakah mungkin
seseorang mampu mendiamkan diri apabila dia dimangsakan?

Maka, dalam kes kedua qarinah (bukti kaitan) boleh
dipakai seperti yang disebut dalam Surah Yusuf:

“Dan mereka berdua pun berkejaran ke pintu, serta
perempuan itu mengoyakkan baju Yusuf dari
belakang; lalu terserempaklah keduanya dengan
suami perempuan itu di muka pintu.
Tiba-tiba perempuan itu berkata (kepada suami-
nya): Tiada balasan bagi orang yang mahu membuat
jahat terhadap isterimu melainkan dipenjarakan
dia atau dikenakan azab yang menyiksanya”.

Yusuf pula berkata: “Dialah yang menggoda diriku”.
(Suaminya tercengang mendengarnya) dan seorang
dari keluarga perempuan itu (yang ada bersama-
sama) tampil memberi pendapatnya dengan ber-
kata:”Jika baju Yusuf koyak dari depan maka benar-
lah tuduhan perempuan itu, dan menjadilah Yusuf
dari orang-orang yang berdusta.

Dan jika bajunya koyak dari belakang, maka dusta-
lah perempuan itu, dan Yusuf adalah daripada
orang-orang yang benar.
Setelah suaminya melihat baju Yusuf koyak dari
belakang, dia berkata: “Sesungguhnya ini adalah
dari tipu daya kamu orang-orang perempuan;
sesungguhnya tipu daya kamu amatlah besar
pengaruhnya” (Surah Yusuf: ayat 25-28).

Lihat, Al-Quran menceritakan bagaimana qarinah
digunakan dalam peristiwa ini.

LIAN

Sebab itu juga, Islam tidak mewajibkan pula sese-
orang yang menuduh isterinya berzina agar men-
datangkan empat orang saksi.

Ini kerana tuduhan zina kepada isteri sendiri hanya
mencalarkan maruah penuduh. Maka, agak sukar
untuk seseorang itu menuduh isterinya secara
bohong berzina. Juga amat berat untuk seseorang
itu mendiamkan diri apabila mengetahui isterinya berzina.

Ini kerana kedua-dua keadaan itu merobohkan
maruah dan kehormatan dirinya. Jika orang lain
yang berzina, mungkin dia mampu mendiamkan
diri disebabkan kekurangan saksi. Tetapi sudah
pasti tidak bagi kes isterinya.

Justeru Allah menyebut: (maksudnya)

“Dan orang-orang yang menuduh isterinya berzina,
sedang mereka tidak ada saksi-saksi (yang me-
ngesahkan tuduhannya itu) hanya dirinya sendiri,
maka persaksian (sah pada syarak) bagi seseorang
yang menuduh itu hendaklah dia bersumpah
dengan nama Allah, empat kali, bahawa sesungguh-
nya dia dari orang-orang yang benar;

Dan sumpah yang kelima (hendaklah dia berkata):
“bahawa laknat Allah akan menimpa dirinya jika
dia dari orang- orang yang dusta. Dan bagi meng-
hindarkan hukuman seksa terhadap isteri (yang
kena tuduh) itu hendaklah dia (isteri) bersumpah
dengan nama Allah, empat kali, bahawa suaminya
(yang menuduh) itu benar-benar daripada orang-
orang yang berdusta;

Dan sumpah yang kelima (hendaklah ia berkata);
bahawa kemurkaan Allah akan menimpa dirinya
jika suaminya dari orang- orang yang benar.
(Surah al-Nur ayat 6-9).

Bab ini dinamakan dengan 'li'an' atau penglaknatan.
Inilah jalan yang Allah berikan kepada pasangan
suami isteri yang tuduh-menuduh dalam perkara
seperti ini.

Selepas proses ini dilakukan, mereka dipisahkan
selamanya, tanpa ada hukuman keseksaan
mahkamah yang dijalankan, sebaliknya diserah-
kan urusan tersebut kepada Allah. Ini kerana,
kes ini adalah kes mempalitkan keaiban diri sendiri.

Maka, mereka yang mendakwa diri dirogol atau
diliwat secara paksa juga adalah menampalkan
keaiban ke atas diri sendiri. Amat sukar bagi
insan normal itu membuat dakwaan seperti itu
secara semberono.

Melainkan jika ada kepentingan tersembunyi
yang lain. Maka mereka juga tidak perlu men-
datangkan empat saksi. Sebaliknya boleh di-
terima pakai kaitan (qarinah) yang membukti-
kan kejadian itu berlaku. Justeru, paksi dalam
hal ini semua, adalah demi memelihara keturunan dan maruah.

Mohd Asri Zainul Abidin (MAZA)

No comments:

Post a Comment