Surah Muhammad ayat 7 :
"Wahai orang- orang yg beriman,
jika kamu menolong Allah, nescaya Dia akan
menolong kamu dan meneguhkan kedudukanmu."

Wednesday, January 27, 2010

PENGALAMAN DR HAFIDZI MOHD NOOR
(MASA KIDNEY TRANSPLANT DI CHINA)

Ramai yang bertanya pada zaujah dalam majlis-majlis yang beliau hadiri tentang keadaan kesihatan ana kini. Alhamdulillah ana makin sehat. Cuma dalam tempoh 3 bulan ini adalah tahap kritical di mana ana kena jaga sangat makanan dan pergaulan di tempat awam untuk mengelak jangkitan kuman. Kini sudah masuk 2 bulan setengah. Dalam 2 minggu lagi jika atas persetujuan doktor ana akan kembali ke pejabat tetapi masih belum mengajar. Mungkin sem depan insyaAllah ana akan kembali mengajar.

Ana menulis untuk kongsi satu perkara yang ana fikir cukup penting semasa selepas menjalani pembedahan. Ia adalah berdasarkan pengalaman yang dilalui ketika berada di ICU selama 7 hari. Bagi orang yang sakit tidak ada persoalan yang lebih penting yang perlu diberikan perhatian selain dari solat. Seringkali kita perhatikan solat terabai apabila seseorang itu sakit atau terlantar. Maka ana tulis perkara ini sebagai bekal dan ingatan kepada kita semua yang mungkin akan melaluinya dalam hidup kita.

Ada orang berfikir berdasarkan kefahaman yang salah seseorangt itu diberikan kelonggaran untuk meninggalkan solat apabila sakit - dari mana datangnya kefahaman ini, wallahu'alam. Tetapi mungkin ia berdasarkan pegangan bahawa solat boleh di qada'. sebenarnya tidak ada alasan yang membolehkan seseorang itu mengqada'kan solat dalam keadaan sakit. istilah qada' itupun boleh dipersoal. Seseorang itu hanya dimaafkan jika tertinggal solat dalam keadaan tertidur atau lupa. Namun apabila dia sudah terjaga atau ingatan nya pulih maka dia wajib mendirikan solat yang luput itu dengan segera. Ini pernah berlaku pada Rasulullah SAW apabila tertidur dan hanya terjaga setelah matahari terbit. Maka Rasulullah SAW terus mendirikan solat subuh tanpa mengqadha'kannya.

Dalam keadaan sakit kaedah feqah telah menetapkan cara-cara solat bagi orang sakit. Jika tidak boleh berdiri maka dengan duduk, jika tidak dalam keadaan berbaring, jika tidak dalam keadaan mengiring, jika tidakpun hanya dengan menggerakkan anggota tertentu atau hatta dengan isyarat mata sekalipun bagi yang tidak boleh menggerakkan anggota badan.

Baiklah ana akan kongsikan apa yang ana lalui selepas pembedahan.

Sebaik sedar dari operation maka ana mengalami satu keadaan yang sukar untruk digambarkan. Mungkin ianya satu halusinasi akibat dari kesan ubat antirejection yang kuat. Tetapi ini yang ana lalui. Pengalaman ini begitu nyata dan seolah-olah bukan mimpi. Ana diziarahi oleh dua orang yang datang menziarahi ana. Pertama ialah anak sulung ana, Mohd Qayyim dan kedua cucu saudara (berumur 2 tahun) yang ana sayang. Semua cucu-cucu sdr ana sayang, tetapi yang ini hati memang selalu teringat. Mereka datang 'menzaiarahi' ana. Di samping itu ramai sahabat-sahabat juga datang membawa pelbagai jenis makanan. Ana sendiri menghantar sms kepada zaujah, supaya datang kerana di sini ada banyak makanan. sms itu memang benar-benar dihantar di terima oleh zaujah. bahkan ana telah memotong pizza dan menyuap ke mulut dan kemudian tersedar yang disuap ke mulut itu ialah handphone.

Setelah sedar sepenuhnya ana terfikir apakah ini yang akan dilalui ketika skarat nanti. Bukankah syaitan akan datang kepada kita di saat-saat akhiran kita untuk memujuk kita untuk kali yang terakhir. Syaitan akan datang menyerupai orang-orang yang kita sayangi, orang-orang yang penting dalam hidup kita lalu menawarkan kita air minuman yang sejuk, memujuk dan memujuk kita supaya masuk agama Nasrani dan Yahudi? Lalu yang boleh menyelamatkan kita hanyalah iman kita kepada Allah yang kita pelihara dan pertahankan sewaktu kita hidup di muka bumi ini. Kita tidak tahu apakah kesudahan kita dan bagaimana kita menangkis godaan syaitan yang datang menyerupai ibu atau ayah kita. Bagaimana mungkin kita tidak mempercayai kalau yang cuba meyakinkan kita ialah ibu yang melahirkan? Maka kesimpulannya hanya satu, iman sahaja yang mampu menelanjangi tipu daya syaitan ini. jadi ana menasihatkan diri dan sesiapa sahaja yang membaca bingkisan ini, marilah kita jadikan usaha untuk memupuk dan meningkatkan keimanan sebagai agenda paling utama dalam hidup ini. Sejauh mana kita pelihara iman kita semasa hayat maka sejauh itu jugalah ampuhnya pertahanan kita dalam pertempuran terakhir kita dengan syaitan. Ingatlah firman Allah SWT 'Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa, dan jangan kamu mati melainkan sebagai seorang muslim'. Persoalannya bagaimana seseorang itu boleh menolak kematian? Kita diingatkan jangan kita mati melainkan sebagai seorang muslim. Satu-satunya jalan untuk mati sebagai muslim ialah hidup sebagai muslim. Kehidupan sebagai muslim ini tidak boleh bermusim tetapi pada setiap saat dan ketika. Muslim ertinya tunduk kepada Allah dalam segenap hal, bukan dalam urusan-urusan tertentu sahaja.

Untuk menjadi seorang muslim, apakah yang paling asas yang perlu dilakukan. ianya tak lain dan tak bukan ialah persoalan solat dan kekal mengerjakan solat dalam semua keadaan termasuklah dalam keadaan sakit dan terlantar.

Bhg 2.

Setelah sedar maka perkara pertama yang difikirkan ialah solat. Bagaimana untuk solat dalam keadaan begini.

Baiklah mungkin ana kena bagitau sedikit tentang zaujah ana. walaupun beliau ada bersama tetapi situasi di sana tidak membenarkan zaujah ana ke hospital untuk menziarahi dan menjaga ana. Kenapa? Jika dia ada di sisi, mungkin masalah nak ambil wudhu' atau tayammum tidak timbul. Tetapi peraturan tidak mengizinkan. Kenapa?

Sebabnya zauj, kak zu bertudung. Rupa-rupanya di Cina mereka sangat skeptikal dengan orang luar apatah lagi muslim. Bersama dengan ana yang juga menjalani transplant ialah beberapa patient dari Indonesia. Mereka ditemani oleh isteri atau kaum keluarga perempuan dan mereka bebas keluar masuk hospital. Mereka bilang kepada kak zu kalau nak datang menemani suami atau keluarga, mesti bukak kerudung. 'Saya berkerudung' kata salah seorang. Di suruh buka, saya buka... Alhamdulillah, kita sudah dilatih untuk menjunjung perintah Allah dalam apa jua keadaan. Dan kita yakin jika kita jaga batas-batas Allah, Allah akan jaga kita. Kami memilih untuk tidak mengorbankan prinsip dan tidak membelakangkan perentah Allah. Jadi Kak zu hanya dapat menziarahi ana pada pukul 10 malam ke atas ditemani oleh agent. Dalam makna lain, solat, buang air, makan semuanya ana kena buat sendiri, dan meminta bantuan nurse bila perlu. Masalah juga kerana bahasa. Mereka tidak faham bahasa Inggeris dan mereka bercakap dengan kita dalam bahasa Cina. Agent tidak dapat bersama kita sepanjang masa. Apatah lagi yang kita nak minta tolong ni bab ambil wudhu, nak bersihkan diri, dan benda-benda yang terlalu peribadi yang hanya isteri kita sahaja yang boleh tolong. Apapun ana bersyukur kerana bekal yang kita ada menjadi benteng kepada kita untuk berpegang teguh dengan Islam meskipun terpaksa membuat sedikit pengorbanan.

Bab solat. Nombor satu ialah berhadas kecil. Macam mana nak ambil wudhu atau tayammum dalam keadaan masih lemah, belum boleh bergerak dan badan masih berselirat dengan tiub dan wayar. Di sini orang mungkin bertanya, dimana nak cari debu tanah untuk tayammum? Di sinilah kita kena amalkan ilmu yang ada sebagai bekalan. masalah orang melayu ialah semuanya mesti sempurna. Kalau nak ambil wudhu airnya mesti sekurang-kurangnya 2 kolah. Kalau nak tayammum mesti dgn debu tanah yang 'suci'. Di mana nak dapat ini semua dalam keadaan seperti ini. Apa yang ana lakukan ialah tepuk sedikit pada selimut dan angkat tangan perlahan-lahan ke muka dan sapu mana bahagian muka yang boleh. Memang tak sempurna. Kemudian tepuk sekali lagi, dan sapu pula bahagian tangan mana yang boleh. Bukan semua tempat dapat di sapu, kerana ada tempat yang di cucuk jarum drip, berplaster dan sebagainya. Pendek kata kalau orang yang berpegang dengan kefahaman semuanya mesti sempurna sudah tentu mereka tidak akan bertayammum apatah lagi solat. Macam mana untuk solat, tak boleh bangun nak ambil wudhu. Macam mana nak tayammum, debu tanah yang 'suci' tak ada. Tayammum dengan debu yang ada pada selimut atau kain, boleh kah?

Setelah berserah kepada Allah supaya apa yang dilakukan di terima oleh Allah, maka anapun mengangkat takbir. Oleh kerana masih ada lagi kesan ubat, maka ana tak ingat berapa kali ana terpaksa mengulangi solat ana - mungkin tidak kurang dari 11 kali. Sebabnya bila masuk raka'at kedua tertidur, bila tahyat baca fatihah. Dalam keadaan mamai begitu. Tetapi akhirnya dapat juga menyempurnakan empat rakaat dalam keadaan ketidak sempurnaan.

Lalu ana terfikir, kalaulah semasa kita sehat kita tidak menitik beratkan soal solat, mana mungkin kita sanggup bersusah payah untuk mendirikan solat ketika sakit. Ini pengajaran kedua dari pengalaman ini yang ana nak kongsi dengan semua.


Bhg 3


Pada peringkat awal ana cuba untuk solat mengikut waktu, tetapi oleh kerana seringkali tertidur (waktu tidur tak menentu sebenarnya) atau masih mamai, maka ana lakukan solat jama'. Ini untuk memastikan tidak tertinggal solat.

Solat jama' juga memerlukan ilmu dan kebiasaan. Seringkali kita dapati umat Islam yang tidak meninggalkan solat enggan menggunakan kemudahan yang disediakan dalam Islam dalam bab solat ini. Apabila bermusafir mereka lebih selesa untuk berhenti pada setiap waktu solat dan mengerjakan solat penuh tanpa mengqasar dan/atau menjama'kan solat tersebut. Hujah mereka ialah sekarang amat mudah mengerjakan solat kerana masjid dan surau ada di mana-mana termasuk di R&R. Persoalannya di sini ialah bukan kerana sekarang banyak masjid/surau. Solat jama' adalah sunnah Rasul SAW dan merupakan sedeqah daripada Allah SWT. Jadi apabila seseorang itu mendirikan solat qasar/jama' bererti dia memperoleh 2 pahala. Satu pahala mengerjakan solat dan dua kerana menghidupkan sunnah Nabi. Ini ditambah pula dengan mengambil sedeqah yang diberikan oleh Allah. Apakah kita tidak teruja untuk menerima sedeqah dari Allah? Bukankah kita ini miskin, semuanya milik Dia termasuk batang tubuh kita ini dan apa jua yang menjadi milik kita hanya dipinjamkan sementara oleh Dia. Jika kita memahami hakikat diri dan hidup ini maka kita tidak akan teragak-agak untuk merebut sedeqah dari Allah SWT.

Solat qasar (2 rakaat) kemudian himpun 2 waktu dalam satu solat, pahalanya lebih dari solat penuh dalam waktu-waktunya? Mungkin inilah reaksi sebahagian umat Islam yang kurang memahami kelebihan solat jama' qasar. Soalnya bukan banyak atau sedikit, tetapi sejauh mana kita berusaha untuk mengikuti jejak Rasul SAW dengan menghidupkan sunnahnya. Lagi pula seseorang itu terpaksa bersusah payah untuk berehnti pada setiap waktu dalam perjalanannya. Logiknya lagi banyak dan dikerjakan dengan penuh susah payah lagi, pahalanya kurang dari mereka yang solat jama qasar? Sekali penilaian Allah bukan mengikut logik akal manusia. Seperti kata Sy Ali, jika agama itu mengikut akal manusia, maka sudah tentulah sapu khauf (sapu alas kaki) dilakukan pada tapaknya. (tetapi tidak, sapu khauf adalah pada sebelah atasnya). Logiknya bahagian yang terdedah pada kekotoran dan wajar dicuci ialah pada tapak alas kaki, namun syariat menetapkan menyapu sebalah atas kaki).

Ada juga yang berhujah, dahulu tidak ada banyak kemudahan. Sekarang seseorang itu boleh menggunakan kapalterbang dan menuju destinasi yang jauh dalam waktu yang sengkat. Hujah ini seolah-olahnya menunjukkan bahawa tidak ada dalam pengetahuan Allah, di masa akan datang (sekarang) teknologi akan mencapai tahap yang begitu maju seperti ini. Kerana itu syariat Islam tidak berubah mengikut masa dan circumstances. Allah maha tahu dan setiap sesuatu yang disyariatkan adalah sesuai untuk semua tempat dan masa. (Contohnya sekarang meskipun ada highway dan ada kemudahan R&R, namun kita berhadapan pula dengan kemungkinan berlaku kesesakan jalanraya - seseorang itu boleh terperangkap dalam kesesakan sehingga luput waktu sembahyang. Bulan ramadhan adalah contoh yang jelas. berapa ramai warga kota yang berbuka dalam kereta dan sampai rumah apabila telah masuk waktu isya')

Oleh itu ana menyarankan agar amalan solat jama qasar ini dijadikan budaya oleh umat Islam. Apakah yang membolehkan seseorang itu mengerjakan solat jama' . Bukan shj ketika musafir, tetapi apa bila ada hajat yang mendesak spt berada dalam keadaan bahaya, sakit yang (sukar utk menyimpan wudhu contohnya, atau sering pengsan/mamai, terikat dgn perkara tertentu spt exam (ini amat perlu terutama mereka yang berada di negara memisfera utara dan selatan di mana waktu siangnya pendek pada musim winter, doktor yang sedang menjalankan operation yang kadang-kadang memakan masa yang lama). Pengajarannya mesti ada ilmu dan jangan terlalu terikat dengan mazhab. Dalam keadaan biasa kita beramal dengan fiqh as-syafiiyah. Tetapi dalam keadaan tertentu kita kena ada fleksibiliti. Ini juga memerlukan seseorang itu mempunyai pengetahuan yang mencukupi. Dan ini sangat perlu dijadikan priority dalam hidup kita - kerana kita memerlukannya dalam keadaan-keadaan yang tidak biasa spt apabila terlantar sakit.

Pokoknya jangan tinggal solat kerana Allah yang tahu semua kesusahan kita telah menyediakan pelbagai kemudahan untuk menjalankan kewajipan kita kepadaNya. Sesungguhnya Allah tidak menjadikan agama itu sulit bagi kita.

Solat dalam keadaan tidak bersih? Bagaimana?


bhg 4


Satu masalah yang saya hadapi ialah menjaga kebersihan. Saya yakin persoalan dan kesulitan ini turut dikongsi oleh sesiapa yang pernah berada dalam situasi yang sama.

Buang air kecil adalah melalui catheter, iaitu tiub yang dimasukkan ke dalam saluran air kencing kita. Jadi air kencing terus mengalir ke dalam bag yang disediakan. Tetapi oleh kerana buah pinggang yang ditransplant menunjukkan reaksi yang sangat baik, maka air kencing terkumpul dengan cepat di dalam pundi kencing sehingga menimbulkan keinginan yang sangat untuk buang air kecil. (Sudah lama saya tidak merasa hendak buang air kecil - orang yang mengalami kegagalan fungsi buah pinggang, setelah beberapa lama memang tidak mengeluarkan air kencing lagi, dan toksin dari darah dinyahkan melalui proses haemodyalisis) . Oleh kerana merasa senak maka tekanan yang kuat itu menyebabkan sebahagian air kencing tadi keluar melalui celah tiub. Bila ini akan berlaku, saya minta 'tabin' (istilah untuk besen dalam bahasa mereka). Saya letakkan di bawah punggung, supaya air kencing tadi tidak mengotori cadar alas katil. walaubagaimanapun untuk menjaga kebersihan 100% memang mustahil. Apa yang saya lakukan ialah saya minta swipe (yang lembab) untuk membersihkan mana-mana bahagian tubuh yang terkena najis. Proses ini menjadi rumit kerana tiada siapa yang membantu saya, oleh kerana isteri tidak dibenarkan masuk.

Bab buang air besar lagi mencabar. Dua hari pertama memang tidak ada nak rasa buang air besar. Tetapi apabila merasa hendak buang air besar kalau tak silap hari yang ketiga, maka spt biasa saya minta 'tabin' dari nurse dan buang air di tempat perbaringan. Di sinilah timbul keinsafan siapa kita sebagai manusia. Siapa dan apapun kedudukan kita, tiba masanya kita terpaksa memohon ehsan dari orang lain untuk menguruskan diri kita, hatta dalam urusan seperti ini. Maka saya amat insaf supaya jangan sekali-kali memandang rendah kepada manusia - walaupun di mata masyarakat mereka rendah dan hina, tetapi adakalanya kita yang di'pandang hebat' ini terpaksa memohon ehsan dari orang lain untuk menguruskan diri sendiri. Selesai buang air, maka untuk membersihkan diri lagi mencabar. Pada peringkat awal memang saya terpaksa meminta bantuan nurse, dan mereka lakukan dengan penuh tekun tanpa menunjukkan rasa jijik. Inilah kehebatan jururawat. Mereka dilatih untuk merawat pesakit dan akan buat yang terbaik untuk menjaga kebersihan pesakit. Semuga ia menjadi amal soleh yang tinggi nilainya di sisi Allah kepada para jururawat muslimah kita. Setelah saya kuat sedikit maka saya cuba bersihkan diri dengan seberapa bersih yang mungkin. Kadang-kadang saya minta supaya alas cadar, selimut dan pakaian ditukar terutama ketika hendak solat. Ini untuk memastikan saya bersolat dalam keadaan bersih. Namun ada ketikanya saya buang air kecil dan air besar beberapa kali (perut merasa tidak selesa) sehingga saya hanya berusaha untuk memastikan tempat tidur tidak terkena najis - tetapi saya tidak dapat menjamin ia benar-benar bersih.

Saya ceritakan pengalaman yang peribadi sifatnya, dengan niat supaya kita tidak mengalami kejutan budaya jika ditakdirkan sesiapa yang membaca coretan ini melalui pengalaman yang serupa. Semuga kita lebih bersedia dan tidak resah atau merungut jika diuji seperti itu.

Kesah ini adalah latarbelakang kepada kerumitan yang saya lalui untuk mendirikan solat. Jika tidak kerana sebab untuk menjaga kebersihan supaya solat boleh dilakukan dengan sempurna, maka kesah di atas tadi tidak relevan untuk saya kongsikan. Tetapi oleh kerana fokus perkongsian ini adalah persoalan solat, maka kesah tadi perlu disebut.

Persoalan yang timbul bagaimana untuk mendirikan solat dalam keadaan kurang bersih. Di sini hendaklah kita faham - kurang bersih dari najis. Ramai orang keliru di antara kotor dan najis. Kotor bukan istilah syarak. Seseorang itu mungkin tidak bersih kerana bajunya terkena tanah atau kotoran-kotoran bukan najis yang lain. Maka dalam keadaan seperti ini dia boleh mengambil wudhu dan mendirikan solat meski pakaian dan tempat sujudnya ada kotoran (bukan najis). Masalah dengan masyarakat kita ialah 'terlalu bersih' sehingga solat ditinggalkan kerana dikhuatiri tidak bersih dari kotoran atau najis yang tidak kelihatan. Dalam feqah, samada najis wujud atau tidak ia ditentukan oleh 3 perkara iaitu ada ain'nya (wujud dan dilihat secara fizikal), rasa (boleh disentuh) dan bau. Jika ketiga-tiga unsur ini tidak wujud maka seseorang itu adalah bersih, pakaiannya bersih dan tempat sujudnya bersih dan dia boleh mendirikan solat. Saya pernah mendengar kita harus mengelak dari sujud di tempat-tempat terbuka kerana dikhuatiri tempat itu pernah dilalui oleh anjing... dan ada yang lebih dahsyat lagi ketika mengikuti kem latihan - ada seorang peserta yang kata kita tak boleh ambil wudhu dengan air sungai sebab dikhuatiri harimau kencing dalam sungai itu..;. (ini bukan bergurau tetapi dia benar-benar serius bila mengatakan itu...). Padanlah orang melayu kadang-kadang meninggalkan solat sebab alasan-alasan seperti ini.

Umar r.a. pada suatu hari lalu di satu tempat, kebetulan ia ditimpa sesuatu yang jatuh dari sebuah bumbung. Seorang teman yang ikut bersama bertanya "hai empunya bumbung, apakah airmu suci atau najis? Umarpun berkata: "Hai empunya bumbung, tak usah dijawab pertanyaan itu" dan iapun terus berlalu. Berdasarkan kesah ini Syed Sabiq yang menulis kitab Fiqh Sunnah yang terkenal itu berkata "Jika seseorang ditimpa sesuatu yang jatuh, dan ia tidak tahu apakah itu air atau kencing, tidaklah perlu ia bertanya, dan umpama ia menanyakan juga, maka yang ditanya tidak wajib menjawab, walau ia tahu bahawa itu sebetulnya najis; juga tidak wajib baginya mencuci itu'

Lihatlah mudahnya Islam! Tetapi oleh kerana kita tidak ada ilmu maka kita bersikap ekstrim dalam hal menjaga kebersihan ini, sehingga kita meletakkan pelbagai halangan pada diri kita untuk melaksanakan perintah agama sedang syarak tidak pernah meletakkan halangan-halangan itu. Satu contoh perbandingan betapa jauhnya masyarakat kita dari petunjuk Islam ialah dalam isu kalimah Allah yang heboh diperkatakan sekarang. Isu ini telah mencetuskan sebahagian orang yang jahil bertindak membakar gereja. Isu penggunaan kalimah Allah itu satu hal, membakar gereja adalah satu hal yang lain. Apakah mereka tidak menyedari bahawa Nabi pernah memberi amaran 'Barangsiapa menyakiti kafir dzimmi (mereka yang hidup di bawah pemerintahan Islam, Syeikh Yusuf Qardhawi mengesyorkan istilah dzimmi tidak digunakan lagi kerana zaman ini pemerintahan Islam belum ditegakkan lagi, maka istilah yang lebih tepat dengan zaman ini ialah 'citizen' atau warga non-muslim yang hidup dalam negara umat Islam) maka dia menyakiti aku (Rasulullah SAW). Tidak kah mereka sedar perbuatan mereka itu mengkhianati Islam dan menyakiti Rasulullah SAW? Inilah pentingnya setiap orang memberikan keutamaan kepada menuntut ilmu supaya Islam ini difahami dengan ilmu bukan dengan sangkaan-sangkaan atau kefahaman yang diwarisi turun-temurun tanpa diketahui sahih atau tidaknya.

Berbalik kepada situasi yang saya hadapi. Kalau nak tunggu isteri menolong membersihkan diri saya, saya terpaksa tunggu sehingga 10 malam. Ini akan menyebabkan saya terpaksa mengabaikan 3 atau 4 waktu dan hanya boleh mendirikan solat dalam keadaan yang diyakini bersih pada waktu isya. Lalu saya cuba melihat kembali kepada amalan Rasulullah SAW dan para sahabat r.a. Mereka adalah panduan bagi muslim dalam apa jua keadaan. Lalu saya teringat Sy Ali r.a. pernah terkena panah pada tumitnya. Untuk mencabut panah tadi amat menyakitkan. Lalu Sy. Ali meinta tolong kepada sahabatnya untuk mencabut panah tersebut ketika dia solat. (oleh kerana para sahabat amat khusyu dalam solatnya, maka dia tidak merasa sakit kerana tenggelam dalam kenikmatan solat). Ini bererti Sy Ali bersolat dalam keadaan berdarah. Bukankah darah itu najis? Ini adalah bukti yang jelas bahawa tidak ada sebab untuk seseorang meninggalkan solat atas alasan tidak bersih dari najis - sedang dia tidak ada kemampuan untuk membersihkan dirinya dengan sempurna. Dan saya juga teringat dalam salah sebuah buku feqah yang saya akan semak semula untuk perinciannya iaitu para sahabat bersolat dengan pedang tersisip dipinggang sedang pedang itu berlumuran darah. Hassan r.a. mengatakan "Kaum muslimin tetap melakukan solat dengan luka-luka mereka (riwayat Bukhari). Di riwayatkan juga Umar al-Khattab r.a. bahawa ia solat sedang lukanya masih berdarah (disebutkan oleh Hafidz alam al-Fath)

Jadi apa yang saya lakukan ialah membersihkan diri seboleh mungkin. Kemudian saya serahkan kepada Allah sepenuhnya. Saya yakin Allah tidak menjadikan agama ini sesuatu yang menyulitkan kepada hamba-hambaNya. Dengan keyakinan ini saya dirikan solat dengan penuh harapan agar Allah menerimanya sebagaimana doa yang kita panjatkan 'Ya Allah terimalah dariku, sesungguhnya Engkau maha mendengar dan mahu mengetahui'. Dia tahu kemampuan kita, Dia tahu kelemahan kita, Dia tahu situasi kita.

Bolehkah isteri mengambilkan wudhu suami?


bhg 5


Mengambil wudhu semasa terlantar sakit.

Sekarang saya akan sentuh pula cara-cara mengambil wudhu. Apabila isteri saya menziarahi saya pada sebelah malam (lebih kurang jam 10 malam) bolehlah saya mendapatkan bantuan beliau untuk tolong bersihkan diri dan juga mengambil wudhu. Biasanya saya akan tangguhkan maghrib dan isya selepas isteri saya datang menjenguk, supaya saya boleh mendirikan solat jama' maghrib dan isya dengan berwudhu secara sempurna.

Oleh kerana badan masih belum begitu kuat dan tangan pula tidak boleh digerakkan sangat, saya memerlukan bantuan isteri untuk mengambilkan wudhu untuk saya. Di sini mungkin timbul pula persoalan. bagaimana isteri mengambilkan wudhu suami? Bukankah sentuhan di antara lelaki dan wanita akan membatalkan wudhu? Inikan pula ambilkan wudhu suami denga menyapu anggota wudhu suami. Sahkah wudhu begini? Inilah soalan yang kerap timbul terutama di kalangan masyarakat melayu Malaysia yang berpegang dengan mazhab Syafi'i.

Di sinilah kita kena fleksible (anjal) dalam berpegang dengan mazhab. Imam-imam mujtahidin yang empat (As-Syafii, Imam Malik, Imam Abu Hanifah dan Imam Ahmad Ibn Hambal) tidak pernah menyuruh umat Islam untuk berpegang dengan ijtihad feqh mereka secara rigid sehingga tidak ada ruang untuk bersikap anjal. Imam As-Syafii sendiri mengatakan 'Jika engkau dapati hadis yang bertentangan dengan pendapatku, maka terimalah hadis tersebut dan tolaklah pendapatku". Keterbukaan imam-imam mazhab dalam persoalan keanjalan feqh ini terserlah dari amalan mereka sendiri. Imam as-Syafii pernah bersembahyang di belakang imam yang tidak membaca qunut sewaktu solat subuh. Ia tidak pernah menjadi isu dan pertikaian di antara kedua mereka. samada seseorang itu membaca qunut atau tidak semasa solat subuh adalah isu khilafiah (perbezaan pendapat) yang tidak menjejaskan solat itu sendiri. ia bukan rukun sehingga ia tidak boleh ditinggalkan samasekali.

Berbalik kepada isu batal tidaknya apabila lelaki dan perempuan bersentuhan. Menurut Imam As-Syafii, wudhu terbatal apabila bersentuhan lelaki dan wanita yang bukan muhrim (boleh kahwin, samada mereka suami-isteri atau bukan suami isteri, tanpa kecuali). Bila kita bandingkan pula dengan pendapat imam yang lain, sentuh yang dimaksudkan ialah sentuhan yang mengundang syahwat atau keinginan. Maka sentuhan yang membatalkan wudhu ialah 'sentuh-menyentuh' iaitu sentuhan yang menimbulkan ghairah atau keinginan untuk bersama (berjima'). Jadi berpegang pada pendapat ini maka sentuhan atau tersentuh dalam keadaan lazim, yang tidak menimbulkan keinginan tidak membatalkan wudhu. Asasnya boleh dilihat pada diri Rasulullah SAW sendiri. nabi pernah mendirikan solat sedang Aishah yang baring di sisi tersentuh kaki baginda. rasulullah SAW meneruskan solatnya. Jika sentuhan ini membatalkan wudhu, sudah tentu Nabi akan menghentikan solatnya, memperbaharui wudhu dan mengulangi solat baginda. Sedang riwayat membuktikan ini tidak dilakukan oleh Rasulullah SAW.

Keluasan fiqh ini menyelesaikan banyak perkara. Jika umat Islam tidak memanfaatkan keluasan fiqh ini pastilah kita akan berhadapan dengan pelbagai kesulitan. Contoh yang paling ketara dan mungkin ramai telah mengalaminya ialah semasa mengerjakan haji. tabung haji memberi kelonggaran kepada jemaah haji untuk 'berpindah mazhab' agar mereka tidak dibebankan dengan terpaksa sentiasa memperbaharui wudhu akibat tersentuh di antara lelaki dan wanita terutama ketika bersesak-sesak melakukan tawaf. Jika ini boleh dilakukan, kenapa pula isteri tidak boleh mengambilkan wudhu untuk suami atau sebaliknya?

Satu lagi contoh yang amat ketara ialah dalam soal zakat fitrah. Jika kita berpegang dengan mazhab syafii secara rigid, maka kita wajib membayar fitrah dalam bentuk beras. bayangkan setiap kali menjelang Hari raya, mesjid dan surau akan dibanjiri dengan beras berguni-guni untuk diagih-agihkan kepada faqir miskin. keadaan ini sudah tentu tidak praktikal. Maka pihak Jab Agama membuat ketetapan supaya berpegang dengan mazhab yang lain supaya zakat fitrah diganti dengan nilai matawang. Ini bermakna dalam praktik di Malaysia sendiripun, keanjalan mazhab ini telahpun dihayati meskipun dalam aspek-aspek yang tertentu.

Jangan jadikan mazhab sebagai agama. Maksudnya mazhab syafii dan mazhab-mazhab yang lain bukanlah versi Islam yang berbeza. Ke empat-empat mazhab adalah tergolog dalam apa yang disebut sebagai ahlu-sunnah wal jamaah (mereka yang mengikuti Sunnah Nabi dan para sahabat, tabi'in dan tabi'it tabiin). Kerana itu kita amat berhajat kepada ilmu keluasan fiqh Islam ini agar kita tidak terbelenggu dengan mazhab tertentu dan menyukarkan kita untuk melaksanakan tuntutan ibadat dalam situasi-situasi yang berhajat kepada amalan fiqh yang berbeza.

Berbalik kepada mengambil wudhu untuk mereka yang tidak mampu untuk mengambil wudhu sendiri. Caranya tidak berbeza dengan mengambil wudhu sendiri. Berniat, kemudian orang lain membasuhkan muka, tangan, menyapu kepala dan kaki sebagaimana tertib mengambil wudhu. Jika ada bahagian-bahagian tubuh yang berbalut atau berplaster hanya sapu bahagian yang berbalut itu. Ini sudah memadai. Janganlah kerana air tidak sampai pada anggota wudhu, maka wudhu dikatakan tidak sah, natijahnya tidak perlu solat. Ingatlah apa yang dipelajari dalam fardhu ain tentang cara-cara mengambil wudhu yang betul, itu adalah dalam keadaan biasa. Kita sebenarnya memerlukan ilmu bagi melakukan tuntutan ibadat dalam situasi tidak biasa yang kita mungkin akan lalui dalam hidup kita.

Satu lagi wudhu yang wajib hanya sekali. Membasuh muka dan anggota lain sebanyak 3x itu hukumnya sunat. bagi orang sakit, cukuplah dengan sekali sapu sahaja. Ilmu ini juga perlu diketahui. Berapa kali kita menghadapi krisis kekurangan air dan kita melihat orang ramai di mesjid mengambil wudhu dengan membasuh setiap anggota sebanyak 3 kali. Sedangkan air terhad dan jemaah masih ramai menunggu untuk mengambil wudhu. Lihatlah oleh kerana kita tidak mengambil berat tentang ilmu Islam (banyak yang kita buat adalah berdasarkan andaian kita) maka kita akhirnya tindakan kita memudaratkan orang lain.

Malanglah jika suami menjaga isteri dan isteri menjaga suami yang sakit tidak mengambil wudhu pasangan mereka hanya kerana terhalang oleh isu sentuhan lelaki dan perempuan yang membatalkan wudhu. Sedangkan ketika sakitlah seseorang itu sangat pelu menjaga dan mendirikan solat. Bukankah sakit itu tunangannya mati? Sanggupkah kita membiarkan pasangan kita mengadap Allah SWT sedang pada saat-saat akhir hayatnya dia terhalang untuk mendirikan solat hanya semata kerana amalan feqh yang membelenggu pemikiran?

Solat tidak mengadap kiblat?


Bhg 6.


Kini saya hendak sentuh tentang kiblat pula. Kiblat juga boleh jadi isu sehingga menyukarkan seseorang untuk mengerjakan solat.

Apabila seseorang itu berada di satu tempat dan dia tidak mempunyai sebarang pedoman yang boleh digunakan untuk menentukan arah kiblat, maka secara umumnya dia boleh melihat kepada tempat terbitnya matahari. Oleh kerana matahari terbit di sebelah timur maka berdasarkan kedudukan kita di Malaysia, Makkah berkedudukan di sebelah barat (arah matahari tenggelam), maka kiblat adalah sebelah barat condong ke utara sedikit iaitu arah barat barat laut (condong sekadar ~ 20 darjah). Tetapi jika kita berada di sebelah barat Makkah, contohnya di Benua Eropah atau di Afrika maka Mekah berkedudukan sebelah timur. Pedoman kita pada kedudukan ini ialah pada arah matahari terbit iaitu ke arah timur dengan sudut-sudut condong tertentu berdasarkan di negara mana kita berada.

Kalau kita berada di luar yang ada pokok-pokok di negara kita dan tidak pasti di manakah kedudukan matahari, maka kita boleh berpandu kepada kewujudan 'lichen'. Lichen adalah sejenis simbiont (dua hidupan yang saling bergantung satu sama lain) iaitu kulat dan sejenis tumbuhan 'photobiont' seperti alga hijau. Lichen tidak boleh hidup di bawah sinaran matahari yang kuat. Oleh kerana itu ia biasa hidup pada permukaan batang pokok atau batu ke arah utara atau selatan. Dengan ini kita boleh menentukan secara kasar kedudukan timur dan barat untuk membantu kita menetapkan arah kiblat.

Panduan ini wajar dimasukkan dalam 'buku survival kit' kita jika kita tersesat di dalam hutan atau ketiadaan kompas.

Apa yang saya gariskan di atas ialah apabila kita bebas bergerak dan tidak terhalang untuk mengadap mana-mana arah kiblat sekalipun. Persoalan yang saya hendak kemukakan di sini ialah bagaimana seorang yang sakit dan tak boleh bergerak hendak solat mengadap kiblat sedangkan dia tahu di mana kedudukan kiblat tetapi tidak mampu memusingkan badannya untuk mengadap ke arah kiblat tersebut. Ini juga boleh menjadi alasan untuk seseorang meninggalkan solat kerana salah satu dari syarat sahnya solat tidak dapat dipenuhi iaitu mengadap kiblat.

Yang pertama, kita hendaklah mengetahui, syarat-syarat sah solat itu ialah dalam keadaan biasa. Dalam keadaan tidak biasa maka di sana ada pengecualian- pengecualian. Saya kongsikan pengalaman ketika menjalani rawatan haemodyalisis. Rawatan haemodyalisis adalah selama 4 jam setiap sesi. Meskipun jadual haemodyalisis bermula jam 3 petang untuk sesi ke tga (ada tiga sesi iaitu pukul 7, pukul 11 dan pukul 3). Bagi yang menjalani sesi ke 3 bererti dia harus mengerjakan solat asar ketika rawatan haemodyalisis. Kedududkan kerusi dan mesin haemodyalisis sudah ditentukan dan tidak boleh di alih. Jika kedudukan tadi bertentangan dengan kiblat bagaimanakah seseorang itu hendak mendirikan solat dalam keadaan tidak mengadap kiblat bahkan membelakangkan kiblat. Ada orang mengambil sikap tangguh atau qada' solat ke waktu lain sesudah rawatan. (soal wajar tidaknya qada' telah kita bicarakan sebelum ini). Sebenarnya ketiadaan pengetahuan menyebabkan umat Islam meninggalkan solat ketika rawatan dialysis sedangkan di sana ada kemudahan-kemudahan yang membolehkan kita menyempurnakan solat dalam situasi tersebut. Malah ada beberapa kekeliruan yang saya berpandangan wajar diperbetulkan terutama oleh pihak Jabatan agama. Ada yang menganggap oleh kerana darah belum kering (meskipun tempat di mana jarum dicucuk untuk cuci darah ditampal dengan plaster) maka tidak sah solat. Ada yang sampai mengumpulkan 4 waktu solat dan mengerjakannya sekali gus pada sebelah malam atau keesokkan harinya semata-mata kerana menunggu darah tadi kering.

Dalam keadaan di luar kemampuan kita untuk mengadap kiblat, maka solatnya di manapun arah kita mengadap. Kita tidak perlu pula menyuruh misi tukar kedudukan mesin dan kerusi yang mana ini sudah tentu menimbulkan masalah. Niatlah seperti biasa dan solatlah dalam keadaan duduk. Sebaiknya bersedialah dengan wudhu sebelum memulakan rawatan dialysis. Namun jika wudhu terbatal sementara menunggu masuknya waktu solat, sebaiknya disediakan air sekadar secawan untuk membasahkan anggota wudhu. belajarlah mengambil wudhu dengan air yang sedikit (janganlah kita terlalu terikat dengan hukum feqah yang kita belajar iaitu mesti dengan air sekurang-kurangnya dua kolah). Islam tidak pernah menyulitkan umatnya. Yang penting air yang digunakan itu dipastikan bersih dari unsur-unsur yang mengandung najis.

Apabila saya berada di ICU ketika fasa pemulihan, maka saya solat dalam keadaan berbaring. Di mana kaki saya mengadap maka di situlah arah kiblat saya. Saya sendiri tidak pasti di mana arah kiblat sebenarnya (kerana terlupa membawa kompas). Namun jika saya tahupun arah kiblat dan kedudukan katil hospital tidak mengadap ke arah kiblat, apakah saya perlu menyuruh misi supaya tukar kedudukan katil? Ini namanya mencari masalah dan mencari nahas... Sudahlah kita berada di negara bukan Islam kemudian mendesak mereka pula menukar kedudukan katil untuk mendirikan solat. Makin menebal lah prejudis mereka kepada umat Islam yang tidak tahu membawa diri dan memaksakan kehendak kita untuk mempraktikkan tuntutan agama kita. (Bahkan kalau kita berada di hospital di Malaysiapun, kebetulan katil hospital tidak mengikut arah kiblat, kita tidak perlu menyusah diri kita dan pihak hospital meminta mereka mengubah kedudakan semata-mata untuk mengadap kiblat? Solatlah pada arah manapun, insyaAllah akan terima dan solat kita sah insyaAllah.

Ini adalah berdasarkan kepada ayat Quran yang semua orang sedia maklum "Kepunyaan Allah-lah timur dan barat; maka kemanapun kamu menghadapkan wajahmu, di sanalah Wajah Allah. Sesungguhnya Allah adalah Maha Meliputi dan Maha Tahu". (QS. al-Baqarah/2: 115).

Di sini saya nak sentuh juga solat di dalam kapalterbang. Hari ini hampir semua kapalterbang (negara-negara Islam) ada screen yang menunjukkan arah kiblat ketika pesawat berada di udara. Jika kita berada dalam kapalterbang negara umat Islam seperti Saudia, Qatar airways, Jordanian Air dan seumpamanya, maka jika ada ruang bolehlah kita bentangkan sejadah dan solat mengadap arah kibliat yang ditunjukkan. Saya pernah berada di dalam penerbangan di mana ramai umat Islam solat secara bergilir-gilir pada tempat lapang di dalam plane - terutama di ruang sebelah pintu. Tetapi jika kita berada di dalam kapalterbang British Airways, atau Qantas, Cathay Pacific, JAL, PanAm maka jika kita merasa tidak selesa dan tidak selamat sebaiknya kita solatlah di tempat duduk kita - ini untuk mengelak dari menarik perhatian dan menimbulkan keresahan terutama di dalam suasana islamofobia begitu mencengkal minda masyarakat barat. Bagi sebahagian masyarakat barat mereka yang solat, menyimpan janggut, memakai tudung sering dikaitkan dengan keganasan dan ekstrimis. Solatlah seperti biasa sebagaimana solat yang kita lakukan dalam keadaan duduk. Soal kiblat sekali lagi tidak timbul dalam situasi sedemikian.

Pendekkata, Hendak seribu daya, tak hendak tak payah...

Dr Hafidzi Mohd Noor

No comments:

Post a Comment