Surah Muhammad ayat 7 :
"Wahai orang- orang yg beriman,
jika kamu menolong Allah, nescaya Dia akan
menolong kamu dan meneguhkan kedudukanmu."

Wednesday, January 13, 2010

INFO KESIHATAN


Atas sebab kebaikan pada kesihatan spt yang dilapurkan dalam akhbar, maka saya perturunkan beberapa khasiat madu khasnya madu tualang.

1. Antioxidant (ciri anti kanser) dan improve immuniti (ketahanan tubuh dari serangan penyakit dan jangkitan)

2. Melindungi kulit dan rambut dari keguguran

3. Antibacterial dan rawatan bagi batuk yang berkesan.

4. Membantu penghadaman

5. membakar lemak semasa tidur.

6. Sumber tenaga dan memulihkan otot selepas exercise

Ada beberapa orang pengguna yang mendakwa terdapat sedimen (atau mendapan) pada botol madu - lalu mendakwa sedimen tersebut menunjukkan madu tersebut tidak asli atau bercampur dengan gula. Ini tidak benar, kerana madu yang diambil biasanya mengandungi pollen dan apabila diletakkan pada tempat yang sejuk pollen tadi boleh menghasilkan penghabluran (crystalization) . Jadi jangan simpan madu anda dalam tempat sejuk apatah lagi peti ais, madu tadi akan crystallize keseluruhannya. Jika ini berlaku letakkan madu tadi pada suhu bilik dan ia akan kembali cair (tetapi memakan masa yang lama). Untuk percepatkan proses pencairan, rendam dalam air yang suam untuk beberapa ketika. Apapun mendapan tadi selamat untuk di makan dan khasiatnya tidak berkurangan. Jadi kalau penghabluran berlakupun, madu tadi masih boleh dimakan tanpa sebarang mudarat.

Satu perkara lagi sebaiknya madu disimpan di dalam botol kaca. Jika di simpan dalam botol plastik, dikhuatiri boleh berlaku reaksi kimia di antara madu dan plastik (menghasilkan proses plasticizer - bahan dari plastik yang bercampur dengan madu).

Semuga bermanfaat
Dr Hafidzi Mohd Noor
Jab. Perlindungan Tumbuhan
Section Entomology
(salah satu unit di Jab ini ialah apiculture - lebah madu)

No comments:

Post a Comment