MANUSIA SELEPAS RAMADHAN
yang lepas, yang syahdu di bawah lantunan
kalam Ilahi dari para imam-imam tarawih.
Penghujung malam kita pun tidak seperti se-
belumnya lagi, yang larut dalam tahajjud panjang,
lalu menggamit keberkatan sahur, sambil berzikir
dan beristighfar di sela-sela sisa waktunya.
Saat waktu Subuh tiba, saf-saf di masjid terlihat
lebih padat dibandingkan waktu Subuh di luar
Ramadhan. Selepas solat, sebahagian makmum
lebih memilih untuk duduk berzikir menanti
waktu syuruq, mereka berlumba-lumba mengejar
pahala haji dan umrah yang disempurnakan
dengan mengerjakan solat sunat dua rakaat.
Solat kita pun tidak segagah di bulan Ramadhan
lagi di mana kita lebih bersemangat memburu lima
waktu berjamaah di masjid. Mengejar untuk meng-
khatamkan Al Qur’an berulang kali, berlama-lama
di masjid untuk satu, dua atau bahkan tiga juz Al
Qur’an setiap hari.
Suasana petang hari kita tidak lagi disibukkan
dengan zikir petang dan doa. Sebelum ini kita
larut dalam detik mustajab menjelang masuknya
waktu Maghrib, menikmati dua ganjaran kebahagiaan;
bahagia kerana berbuka dan bahagia kerana puasa
kita menjadi ‘wasilah bertemu’ dengan Allah swt.
Setelah semua keindahan suasana itu berlalu, lantas
bagaimana dengan hari ini, selepas Ramadhan?
Bukankah Rabb yang menjanjikan ganjaran berlipat
Bukankah Rabb yang menjanjikan ganjaran berlipat
kali ganda selama Ramadhan juga adalah Rabb yang
sama ketika di luar Ramadhan?
Ada kata-kata yang menarik yang menyedarkan kita
akan perkara ini :
"Kun rabbâniyyan, wa lâ takun ramadhâniyyan"
"Kun rabbâniyyan, wa lâ takun ramadhâniyyan"
(Jadilah hamba Rabbani bukan hamba di bulan
Ramadhan)
Jangan menjadi manusia Ramadhan, yang kuat
Jangan menjadi manusia Ramadhan, yang kuat
ibadahnya kerana berada di bulan Ramadhan sahaja,
kerana setelah bulan itu berlalu, ia tidak akan me-
ngalami perubahan hidup untuk menjadi lebih bertaqwa.
Namun jadilah manusia selepas Ramadhan yang :
- Memiliki nilai keperibadian diri.
- Merasai perhambaan kepada Allah yang tidak
- Memiliki nilai keperibadian diri.
- Merasai perhambaan kepada Allah yang tidak
kenal henti.
- Bertakwa tanpa batas.
- Menepati sasaran yang diharapkan dari penggem-
- Bertakwa tanpa batas.
- Menepati sasaran yang diharapkan dari penggem-
belengan yang dilakukan selama sebulan.
- Nilai ibadahnya terus meningkat sekali pun ia telah
- Nilai ibadahnya terus meningkat sekali pun ia telah
berada di luar bulan Ramadhan.
Para sahabat menyiapkan diri mereka selama enam
bulan untuk menyambut kehadiran tamu agung ber-
nama Ramadhan.
Pastinya mereka bermati-matian untuk beribadah
sepenuh masa selama sebulan penuh itu seumpama
bertemu dengan seorang yang dirindui di mana kita
ingin berlama-lamaan bersama dengannya, menjamu,
memberinya layanan sebaik mungkin dan sudah tentu-
nya kita akan merasakan kesedihan yang amat sangat
ketika perlu berpisah dengannya.
Perkara yang sama dirasakan oleh para sahabat Nabi
di penghujung Ramadhan di mana mereka tidak
gembira dengan baju baru, kueh-mueh dan makanan
sempena Aidil Fitri sepertimana masyarakat secara
umumnya menyambut, tapi mereka justeru bersedih
kerana tamu agung itu sudah pergi meninggalkan mereka.
Mâ ba’da Ramadhân? (Apakah agenda selepas Ramadhan)?
Mâ ba’da Ramadhân? (Apakah agenda selepas Ramadhan)?
Inilah masa-masa yang paling mencemaskan bagi para
sahabat Nabi. Mereka takut akan amalan yang tertolak
di mana puasa, qiyam yang panjang, tilawah yang
berulang kali khatam, infak harta, pengorbanan jiwa
raga dari satu medan perang ke perang lainnya, serta
segunung amalan ibadah lainnya yang mereka lakukan
selama Ramadhan, semuanya itu telah menjadi sebuah
kekhuatiran terbesar bagi diri mereka.
Mereka lebih banyak bermuhasabah dalam sebuah
tanda tanya :
“Apakah amal ibadahku di bulan Ramadhan sebelum
“Apakah amal ibadahku di bulan Ramadhan sebelum
ini diterima oleh Allah swt.?”
Para sahabat merawat Ramadhan dalam hati mereka
dengan rasa ‘khauf’ (takut) dan ‘raja’ (pengharapan).
Mereka sekuat tenaga berusaha untuk istiqamah dalam
amalan ibadah mereka. Jika mereka lengah sedikit,
maka ini memberikan tanda bahwa amal ibadah mereka
selama Ramadhan telah sia-sia kerana di antara ciri-
ciri diterimanya amal ibadah seseorang dalam bulan
Ramadhan adalah :
Keringanannya dalam mengerjakan kebaikan dan
ibadah.
Jauhnya mereka dari melakukan kemaksiatan kepada
Jauhnya mereka dari melakukan kemaksiatan kepada
Allah swt.
Enam bulan selepas Ramadhan, mereka masih bersedih
Enam bulan selepas Ramadhan, mereka masih bersedih
memikirkan kepergian Ramadhan. Mereka memohon
dengan sungguh-sungguh agar amalan ibadah selama
sebulan penuh itu diterima oleh Allah swt sedangkan
di separuh tahun sisanya, mereka kembali bergembira,
bersiap diri menyambut kehadiran Ramadhan yang akan
datang iaitu tetamu agung yang sentiasa mereka rindui.
Begitulah putaran roda kehidupan para solehin ter-
dahulu di mana rentang waktu dari Ramadhan ke
Ramadhan berikutnya diisi dengan ’taqarrub ilallâh’
seakan-akan menutup semua celah untuk ‘futur’
(merasa lemah) dalam beribadah.
Rindu mereka adalah rindu keimanan. Begitu pula
kesedihan mereka adalah kesedihan kerana iman
sehingga hari-hari berjalan dengan penuh kekhusyukan,
hati mereka tenang, diisi dengan mengingati Allah dalam
apa keadaan sekalipun.
Ini adalah kerana Allah swt telah memberi jaminan :
“Ingatlah, hanya dengan mengingati Allahlah hati
“Ingatlah, hanya dengan mengingati Allahlah hati
menjadi tenteram.” (QS Ar Ra’du : 28)
Mereka memiliki keperibadiaan yang layak untuk
Mereka memiliki keperibadiaan yang layak untuk
diteladani.
Lalu bagaimana dengan kita?
Sudahkah ibadah kita melebihi mereka sehingga lebih
Sudahkah ibadah kita melebihi mereka sehingga lebih
merasa hebat dan yakin kalau amalan Ramadhan kita
diterima?
Sedarlah bahwa ibadah kita pastinya masih jauh dari
Sedarlah bahwa ibadah kita pastinya masih jauh dari
kesungguhan para sahabat itu sehingga rasa ‘khauf’
dan ‘raja’ yang kita miliki sepatutnya lebih besar
berbanding mereka.
Sesungguhnya ini bukanlah suatu perkara yang
bersifat ‘fiksyen’. Kita baru sahaja meninggalkan
stesen ‘ruhi’ di mana kita sudah memenuhkan
kembali tenaga diri kita. Bateri yang ‘fully charged’
yang kita miliki seharusnya mampu untuk bertahan
bagi sebelas bulan berikutnya.
Ramadhan memang sudah pergi kerana datang dan
pergi sudah merupakan sebahagian dari sunnatullah
dalam kehidupan ini.
Memang dalam sebelas bulan ke hadapan, tidak ada
Memang dalam sebelas bulan ke hadapan, tidak ada
puasa wajib seperti di bulan Ramadhan lagi, tapi
sekarang kita masih memiliki amalan puasa yang lain,
puasa sunnah 6 hari Syawal misalnya,yang keutamaan-
nya telah dijelaskan oleh Rasulullah saw dalam sebuah
hadis :
“Barangsiapa berpuasa penuh di bulan Ramadhan lalu
“Barangsiapa berpuasa penuh di bulan Ramadhan lalu
menyambungnya dengan (puasa) enam hari di bulan
Syawal, maka (pahalanya) seperti ia berpuasa selama
satu tahun.” (HR Muslim)
Masih ada puasa lainnya seperti puasa sunnah Isnin
dan Khamis, puasa ‘Arafah, puasa ‘Asyura, puasa Nabi
Daud dan sebagianya. Qiyamullail juga masih boleh kita
lakukan. Solat sunnah ini menempati tingkatan kedua
selepas solat fardhu sebagaimana yang disabdakan
oleh Rasulullah saw :
“Solat yang paling utama sesudah solat wajib adalah
“Solat yang paling utama sesudah solat wajib adalah
qiyamullail.” (Muttafaqun ‘alaih)
Baginda juga menyebutnya sebagai ‘tradisi dari orang-
Baginda juga menyebutnya sebagai ‘tradisi dari orang-
orang soleh’.
Amal ibadah yang menjadi amalan rutin kita selama
sebulan Ramadhan diharapkan memang sudah menjadi
sebuah kebiasaan sehingga ketika Ramadhan telah
berakhir, kita tidak mengalami kesulitan untuk me-
mulainya kembali.
Ketika masih terasa hangat aura Ramadhan kita, mari
kita sama-sama hidupkan kembali amal rutin baik kita
itu. Menjadikan amalan-amalannya sebagai sebuah
kebiasaan sekali pun sedikit di mana yang penting kita
memiliki amalan pengharap dan rutin dalam melaksana-
kannya kerana barangsiapa yang memiliki amalan rutin
yang baik, ia tidak akan selamanya mengalami kerugian
sekalipun terkena uzur di mana pahala akan tetap
mengalir untuknya.
Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam
Bukhari bahwa Rasululullah saw telah bersabda :
“Apabila seseorang menderita sakit atau sedang
“Apabila seseorang menderita sakit atau sedang
berpergian maka dicatat pahala untuknya amal
yang biasa ia kerjakan di saat ia sihat dan tidak
berpergian.” (HR Bukhari)
Semoga kita tidak menjadi manusia Ramadhan
yang optimum ibadahnya selama sebulan sahaja
manakala kosong di sebelas bulan berikutnya.
Sebaliknya jadilah kita manusia ‘Rabbâni’, yang
Sebaliknya jadilah kita manusia ‘Rabbâni’, yang
sentiasa mengingati Allah bila dan dalam keadaan
bagaimana sekalipun sepertimana ciri-ciri ‘ulul
albâb’ yang termaktub dalam Al Qur'an :
“(Iaitu) orang-orang yang mengingati Allah sambil
“(Iaitu) orang-orang yang mengingati Allah sambil
berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring.”
(QS Ali Imran : 191)
Ya Allah, anugerahkan kepada kami rasa takut
kepadaMu yang membatasi antara kami dengan
perbuatan maksiat kepadamu dan berikan
ketaatan kepadaMu yang menghantarkan kami
ke syurgaMu dan anugerahkan pula keyakinan
yang akan menyebabkan ringan bagi kami segala
musibah di dunia ini.
Ameen Ya Rabbal Alameen
Ameen Ya Rabbal Alameen
Wan Ahmad
No comments:
Post a Comment